Jump to content

Tricky translation from Russian


BRDM Driver

Recommended Posts

I've been plowing through a Russian technical book and came across a word that google translate doesn't know.

 

Searching Russian websites always brings up stuff about fixing cars and specifically undoing nuts.

 

I'm guessing at 'slacken' or 'loosen'.

 

расконтрить

 

Any thoughts?

 

Google does a sort of reasonable job but it really cannot decipher the grammar. Here's what it spits out for one paragraph:

 

PU move into firing position, which put the software on the switch position at any of the provisions of 01.05, with a marching lamp should go out, hatch loading-open (at BAU lamp door is closed. should go off, and the lamp hatch. OPEN. - lit), PU - to rise to the upper position (BAU lamp should go off 150 ° holes and lit the lamp 0 ° HV), hatch loading - Closed (lamp DOOR OPEN. should go off, and the lamp door is closed. - lit), the software should light bulb workers that matches a PU from traveling to combat, and to track the position of PU logging and instrument 9SH119M1;

 

and what i think it's really saying:

 

To set the launcher to the deployed position, put the Controller switch into any position between 01 and 05, The ‘Transport’ lamp should go out, loading hatch opens (on BAU ‘hatch closed’ Should go off, and the lamp ‘hatch OPEN’ - lit), the launcher will rise to the upper position (on BAU ‘150 °‘ lamp should go off and the ‘0 ° Elevation’ lamp should go on), loading hatch - Closes (lamp ‘Hatch Open’ should go off, and the lamp ‘Hatch closed’ - lit), On the Controller, lamp ‘Working’ should light as the launcher moves from stowed to deployed, and the launcher will track the position of the 9SH119M1 gunsight;

 

It's not helped by the continual use of abbreviations!!! BAU is the main control unit!

Link to comment
Share on other sites

Hi John,

 

Here's a chapter about setting the zero position of the launcher turret. The mystery word is highlighted. Pretty sure it means to undo a lock nut or nut that's been locktite'd.

 

Many technical terms just don't translate directly but you can usually guess at the meaning. The guidance turret with the gunsight in translates to 'felling' or 'chopping' but also to 'wheel-house' and 'conning tower'

 

Anyway see what they think!

 

I have a Russian mate who helped me with all the driving controls on the dashboard etc, but I drew the line at giving him a 200 page book to translate!!!

 

8.4.3. Настройка блока автоматики и управления заключается

в выставке нулевого положения следящего привода горизонтально*го наведения ПУ и нуля походного положения привода вертикаль*ного наведения ПУ:

а) выставку нулевого положения следящего привода ГН ПУ производить в следующем порядке:

 

 

  • открыть крышку люка загрузки и перевести ПУ в боевое по*ложение ручными дублерами приводов;
  • откинуть на БАУ крышку, открывающую доступ к предо*хранителям;
  • застопорить ПУ по каналу ВН стопором;
  • установить тумблер ЛЮК на БАУ в положение ОТКР.;
  • проверить, что переключатель ПОЛОЖЕНИЕ на ПО нахо*дится в положении П;
  • запустить двигатель машины;
  • установить тумблер ПИТАНИЕ на БАУ в положение ВКЛ.;
  • проверить нулевое положение ПУ по каналу ГН по шкале основания ПУ; если нулевое положение ПУ не совпадает с углом ±10', расконтрить ключом В 7812-0030 ось потенциометра ГН БАУ и, поворачивая на БАУ отверткой АФ6.890.003-П ось потенциомет*ра ГН, установить ПУ на угол ± 10';
  • зафиксировать выставленное положение оси потенциометра, завинтив контргайку ключом В 7812-0030;
  • установить тумблер ПИТАНИЕ на БАУ в положение ОТКЛ.;
  • установить тумблер ЛЮК в положение ЗАКР.;
  • отстопорить ПУ по каналу ВН;

 

б) выставку нуля походного положения привода ВН ПУ произ*водить в следующем порядке:

 

 

  • заглушить двигатель машины и выключить аккумуляторные 'батареи;
  • вынуть из БАУ предохранители ДВЛ и ДВГН;
  • расконтрить ключом В 7813-0030 ось потенциометра ВН БАУ и повернуть ее отверткой АФ6.890.003-П против хода часовой стрелки до упора;
  • проверить, что переключатель ПОЛОЖЕНИЕ находится в положении П;
  • запустить двигатель машины;
  • установить тумблер ПИТАНИЕ в положение ВКЛ.; при этом ПУ начнет опускаться в походное положение и, не дойдя до него, остановится; после этого опустить ПУ в походное положение, пово*рачивая отверткой АФ6.890.003-П ось потенциометра ВН БАУ по ходу часовой стрелки, до получения величины угла (указанной в формуляре на изделие 9П148) между плоскостью платика 2 (рис. 10) и плоскостью скобы приспособления для юстировки, уста*новленного на 3-ю направляющую; замер угла производить квад*рантом КО-ЗОМ;
  • законтрить выставленное положение оси потенциометра ВН БАУ, завинтив контргайку ключом В 7812-0030;
  • установить тумблер ПИТАНИЕ в положение ОТКЛ.;
  • заглушить двигатель машины и выключить аккумуляторные батареи;
  • вставить в БАУ предохранители ДВЛ и ДВГН;
  • закрыть крышку на БАУ, открывающую доступ к предохра*нителям;
  • запустить двигатель машины;
  • установить тумблер ПИТАНИЕ в положение ВКЛ.; при этом крышка люка загрузки должна закрыться и должны загореться лампы ПОХОДНОЕ на ПО и ЛЮК ЗАКР., 0° ГН и 150° ВН на БАУ;
  • перевести ПУ в боевое положение, для чего поставить на ПО переключатель ПОЛОЖЕНИЕ в любое из положений 1—5; при этом лампа ПОХОДНОЕ должна погаснуть, крышка люка загруз*ки— открыться (на БАУ лампа ЛЮК ЗАКР. должна погаснуть, а лампа ЛЮК. ОТКР.— загореться), ПУ — подняться в верхнее по*ложение (на БАУ должна погаснуть лампа 150° ВН и загореться лампа 0° ВН), крышка люка загрузки — закрыться (лампа ЛЮК ОТКР. должна погаснуть, а лампа ЛЮК ЗАКР.— загореться), на ПО должна загореться лампа РАБОЧЕЕ, что соответствует пере*воду ПУ из походного положения в боевое, и ПУ должна отследить положение рубки и прибора 9Ш119М1;
  • перевести ПУ из боевого положения в походное, для чего поставить переключатель ПОЛОЖЕНИЕ в положение П; при этом должна погаснуть лампа РАБОЧЕЕ, пусковая установка — устано*виться в нулевое положение по азимуту и углу места (должны за*гореться лампы 0° ГН и 0° ВН), крышка люка загрузки — открыть*ся (лампа ЛЮК ЗАКР. должна погаснуть, а лампа ЛЮК ОТКР.— загореться), ПУ — вернуться в походное положение (лампа 0° ВН должна погаснуть), крышка люка — закрыться и должны загореть*ся лампы 150° ВН, ЛЮК ЗАКР. и ПОХОДНОЕ, приводы ПУ должны отключиться (определяется по звуку), что соответствует переводу ПУ из боевого положения в походное;

 

^ — поставить тумблер ПИТАНИЕ в положение ОТКЛ.; при этом лампы на БАУ ПИТАНИЕ, ЛЮК ЗАКР., 0° ГН, 150° ВН и походное должны погаснуть;

I — заглушить двигатель машины и выключить аккумуляторные батареи.

 

And this is what I reckon it says:

 

8.4.3. Setting the zero point of the launcher servos for traverse and elevation.

 

a) To set the zero position of the launcher traverse servo drive in the following order:

- Open the loading hatch and move Launcher to combat position with manual handwheel actuator;

- Remove BAU cover to reveal fuses;

- Lock the Launcher with elevation lock;

- Set Hatch switch on BAU to the OPEN position.;

- Check that the mode switch position on the Controller is set to П;

- Start the engine;

- Set the power switch on the BAU to ON position;

- Check the zero position of launcher via traverse scale on base of launcher, if launcher zero position does not coincide with an angle of ± 10', with tool 7812-0030 undo locknut of traverse potentiometer and turn with screwdriver AF6.890.003-P to set launcher traverse at an angle of ± 10;

- Fix the position of the potentiometer by tightening the lock nut with wrench 7812-0030;

- Set the power switch to the OFF position in the BAU.;

- Set the switch to position DOOR CLOSED.;

- Release launcher elevation lock.

b) Set zero travelling position of the launcher elevation drive in the following order:

- Stop the engine and turn off the car battery;

- Remove the ДВГН-ДВЛ and ДВВН fuses from the BAU;

- With tool 7813-0030 loosen locknut on elevation potentiometer and turn it with screwdriver AF6.890.003-P counter-clockwise;

- Check that the position switch is in position П (left hand switch up - semi-auto);

- Start the engine;

- Set the power switch to ON, Launcher will move to the stowed position and before it reaches it, it will stop. Lower the launcher to the stowed position by turning Elevation potentiometer with screwdriver AF6.890.003-P clockwise, to obtain the angle between the plane platika 2 (Fig. 10) and the plane bracket means for adjusting installed on third rail, angle measurement to produce a quadrant KO-ZOM;

- Lock the position of the elevation potentiometer by tightening the lock nut with wrench 7812-0030;

- Set the power switch to the OFF position.;

- Stop the engine and turn off the battery;

- Insert BAU fuses DVL and DVGN;

- Close the fuse lid on the BAU;

- Start the engine of the car;

- Set the power switch to ON., With the hatch closed, the lamp on the controller should light and when the loading door is closed, 0 ° and 150 ° GN HV at RAU;

- To set the launcher to the deployed position, put the Controller switch into any position between 01 and 05, The ‘Transport’ lamp should go out, loading hatch opens (on BAU ‘Hatch closed’ Should go off, and the lamp ‘Hatch open’ lights), The launcher rises to the upper position (on BAU ‘150 °‘ lamp should go off and the ‘0 ° Elevation’ lamp should go on), loading hatch closes (lamp ‘Hatch Open’ should go off, and the lamp ‘Hatch closed’ - lit), On the Controller, lamp ‘Working’ should light as the launcher moves from stowed to combat, and the launcher will track the position of the 9SH119M1 gunsight;

- To set the Launcher from deployed to stowed, put the mode switch to position to П, the ‘Working’ lamp should go out, the launcher will move to the zero position in azimuth and elevation (‘0 ° traverse’ and ‘0° elevation’ lamps will light), loading hatch will open up (the ‘Hatch closed’ lamp. should go off, and the ‘Hatch open’ lamp will light), the launcher will return to the stowed position (‘0° elevation’ lamp should go off), the loading hatch closes and the ‘150 ° elevation’ and ‘hatch closed’ lamps light. When stowed, the launcher drives should stop (the drives will go quiet), which corresponds to the transfer of launcher from deployed position to stowed position;

- Put the power switch in the OFF position, ‘POWER’ , ‘Hatch closed’ , ‘0 ° traverse’, ‘150 ° elevation’ and ‘transport’ lights on BAU should go out;

- Stop the engine and turn off the car battery.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...